21 June 2018

Department of Communications and the Arts
GPO Box 2154
CANBERRA ACT 2601

By email: vastreview@communications.gov.au

Review of Viewer Access Satellite Television (VAST) Service

WIN Network is a member of FreeTV Australia and supports FreeTV’s submission. However
WIN Network is a joint venture partner with Prime Media in the company set up to manage the
Western Australia VAST service, WA Satco Pty Ltd.

WIN Network wishes to clarify some myths relating to the VAST services being managed for
the Commonwealth by the free-to-air broadcasters.

The WA VAST service provides the VAST services differently to the East Coast and Northern
VAST Services. The WA VAST service is provided to viewer households which receive the
program content which is an uplift of the WIN WA terrestrial service to the satellite VAST
service i.e., it is the same service that is received by WIN regional and remote viewers. WIN
does not sell airtime at all to the WA VAST viewers, they receive the same advertisements and
news services as the rest of WIN’s viewers in regional Western Australia.

WA Satco manages the WA Vast service on behalf of the Commonwealth and is funded to do
so, the major cost being the Optus satellite cost. It should be noted that the Commonwealth
stipulated at the time of the funding negotiations that the satellite to be used was the Optus
satellite, this satellite service was non-negotiable.

In relation to the satellite VAST services, the commercial broadcasters were required to carry
the cost and to manage the Conditional Access System and they have done so. The cost of
such management is borne by all commercial broadcasters metropolitan and regional and is
not funded by the Commonwealth.

The regional broadcasters were also required at their cost to uplift their local news services to
the Eastern and Northern Australia VAST.

In relation to the closure of the Aurora Satellite Service in WA, both Prime and WIN worked
closely with Optus and the Department at their cost in transitioning the Aurora customers over
to the replacement Optus satellite.

The reference to commercial broadcasters receiving licence fee relief to in relation to VAST is
not at all a fact. The initial licence fee relief delivered by the government of the day placed a
condition on all commercial broadcasters to undertake the roll out of digital gap fillers at their
cost. The regional broadcasters started up a company called Regional Broadcast Australia
Holdings (RBAH) to roll out the gap filler program funded at their cost across regional
Australia, the government also demanded that at every RBAH site, the broadcasters were to

[
I

W'N WlNHD @ GO Cﬁ]i’ /.9‘5 == DDA \/)BTS ‘?ﬁ?t“



fund the installation of ABC and SBS transmitters at the sites and to maintain and bear the
operating costs of the ABC and SBS. The initial cost of the 91 RBAH sites was $17m funded by
Southern Cross, Prime, WIN, 7 QId and NBN. This project commenced in 2008 and the
broadcasters are now unable to sustain the cost of operating costs and maintenance of the
national broadcasters at the 91 RBAH sites. Representations to Government and the national
broadcasters themselves have seen the claim for national contribution to the operating costs
ignored.

Finally, the VAST service on the part of WA Satco and WIN has worked very well and we
cannot recall a viewer complaint over the period of the current agreement. The WA VAST
service has and is meeting the purpose of the funding deed. The service remains vital to the
regional and remote viewers who receive the service today and for future viewers. The service
is an important free-to-air service to the community, why would the government be
considering turning it off and forcing viewers to rely on and to pay for streaming services e.g.,
the Optus FIFA World Cup debacle.

Yours sincerely

Al

Andrew Lancaster
Chief Executive Officer



