
This short submission relates mainly to Papua New Guinea and the now defunct shortwave radio 

service. 

I have had a long association with Papua New Guinea that began in 1967 and has been maintained 

to the present. 

In that time I have visited and worked in some of the remoter parts of the country, both on the 

mainland and in the islands. 

From this experience I can attest to the extreme reliance that people in those areas had on the 

shortwave service. 

This included things like shipping, weather and disaster reports and news about their own country. 

In the latter case people often preferred the unbiased views of the shortwave service to their own 

local stations. 

News services in Papua New Guinea have now been captured by commercial media with 

questionable agendas and by the government as propaganda arms for their spin. 

In my time in Papua New Guinea I also observed the appalling rubbish that was broadcast on 

television going into the country when the contract was held by an Australian commercial television 

station. This rubbish was not only inappropriate but embarrassing to me as an Australian. 

Most remote villages still use shortwave radios. When the Australian service stopped they were 

mystified and extremely disappointed. The message they received was that Australia didn’t care 

about them anymore.  

Most Papua New Guineans have a strong affinity to Australia, even if the sentiment is rarely 

returned by our politicians and media, so the cutting off of the service was a real blow. 

Now the Chinese have picked up the abandoned shortwave bands. That fact must be really puzzling 

the Papua New Guineans. They are probably asking themselves whether this means shifting their 

allegiance from Australia to China. 

I hope that as an outcome of this enquiry the grossly stupid decision to stop the service will be 

reversed and it will be reinstated under the control of the ABC. 


